Huisstijlhandboek

Wat is het belang van een huisstijlhandboek?

Wanneer je bedrijf groeit en je meer controle wilt uitoefenen om je (bestaande) huisstijl consequent toe te passen is het handig om al je wensen vast te gaan (laten) leggen in een huisstijlhandboek.
Ook als je begonnen bent als éénpitter en je toe bent aan een verbeterde/nieuwe professionele uitstraling, dan helpen wij je graag met het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl die wij direct voor je kunnen vastleggen in een huisstijlhandboek.

Het is verstandig om je uitstraling en uitingen gestructureerd aan te pakken. Herkenbaarheid is voor je klanten van groot belang, zo zien ze altijd direct dat ze met jouw bedrijf te maken hebben en is de uitstraling professioneel. Afwijking in huisstijl gebruik kan afbreuk doen aan het vertrouwen in je product en herkenbaarheid van je uitstraling.

TIP

Zet in je Huisstijlhandboek ook uiteen hoe jouw logo ontstaan is, wat de filosofie er achter is. Deze achtergrondinformatie zal de toepassing verduidelijken.
Met deze informatie zal jouw huisstijl accurater nageleefd gaan worden.

Maar wat is een huisstijlhandboek eigenlijk?

Een huisstijlhandboek is een document waarin je alle regels vastlegt voor het toepassen van je uitstraling in diverse media. Eenvoudig gezegd, jouw spelregels.
Hiermee kunnen je eigen medewerkers zelfstandig uit de voeten, ook is het raadzaam om dit vast te leggen wanneer je met meerder partijen samenwerkt. Denk dan aan leveranciers zoals drukkers, ICT partijen of reclamebureau's.

Het belang van een goed huisstijlhandboek

Wellicht heb je zelf al gemerkt dat wanneer je drukwerk uit het verleden naast elkaar legt je huisstijl niet consequent is. Zonde, laten wij dat samen veranderen!

We gaan middels het huisstijlhandboek er voor zorgen dat je huisstijl niet meer aangepast wordt aan de voorkeur van je eigen medewerkers of derden. Kleurgebruik en typografie zal voortaan overal gelijk zijn, we zorgen ook dat je e-mailhandtekeningen gelijk zijn binnen jouw organisatie. En al je drukwerk een nette reeks gaat vormen.

TIP

Afhankelijk van de toepassingen is het raadzaam om alle kleuren zorgvuldig op te sommen. In bovenstaande afbeelding is een voorbeeld met drukwerk kleuren.

Overige weergave kunnen onderstaande zijn:
RGB (kleuren voor digitaal gebruik)
CMYK (full color weergave voor drukwerk)
PMS (steunkleuren voor drukwerk)
RAL (verfkleuren)
Folie (voor wagenpark of gevelbelettering)

Het verschil wat ontstaan is in je (vorige) huisstijl is vaak niet bewust veroorzaakt maar door ontbrekende of onduidelijke richtlijnen zijn zaken met goede bedoelingen in elkaar geknutseld. Los van elkaar prima, maar als reeks geen eenheid.

Afhankelijk van de grootte en wensen binnen je organisatie zal het huisstijlhandboek bestaan uit een compacte of zeer uitgebreide verzameling. Dit alles gaan we vooraf met je doornemen, wij willen graag van jou weten wat je wensen zijn en welke toepassingen je gaat gebruiken.

Een huisstijlhandboek kan daadwerkelijk in een fysieke vorm gepresenteerd worden of alleen vastgelegd als een digitaal document.

TIP

Specifieke toepassingen voor diverse beelddragers kunnen het beste vastgelegd worden, indien gewenst met een duidelijk voorbeeld.

Geen beperkingen

Als afsluiter willen we toch nog even meegeven dat een huisstijlhandboek een hulpmiddel is, een leidraad, geen wet. Probeer de richtlijnen zo goed mogelijk te volgen voor een consequent gebruik. Maar... ook je huisstijl kan groeien, net als je bedrijf. Dus heb je een briljant idee dat niet past binnen je huisstijl, voer het dan wel uit. Laat je creativiteit niet beperken, durf te doen!

Meest gebruikte elementen:

  • Logo gebruik
  • Slogan / pay-off gebruik
  • Kleurgebruik
  • Typografie
  • Stijlelementen
    - Iconen
    - Fotografie
    - Beeldgebruik
  • Correspondentie
  • Drukwerk
    - Folders
    - Flyers
    - Brochures
    - Jaarverslagen
    - Briefpapier
    - Enveloppen
    - Visitekaartjes
    - Belettering
    - Advertenties
  • Social media
    - Facebook
    - Instagram
    - LinkedIn
    - Twitter
  • Nieuwsbrief
TIP

Huisstijlkleuren kunnen op diverse manieren creatief verwerkt worden in je product, zie het kleurgebruik in de linker plattegrond van in dit voorbeeld. Geheel in de huisstijl.